در این مقاله قصد دارم تا به شما نکات و قواعد پایه‌ای را که در رابطه با گرافیک و طراحی یاد گرفته‌ام آموزش دهم. می خواهم که تا حد ممکن این مقاله را کوتاه بنویسم و سعی می کنم برای هر کدام از قواعد به صورت خلاصه توضیحی را ارائه دهم.

۱. نقطه، خط و شکل

 

 

این سه المان، پایه‌ای ترین المان ها در هر طراحی به حساب می آیند. با استفاده از این سه المان می توانید هر چیزی که دوست دارید را بسازید. از یک آیکن ساده گرفته تا یک شکل بسیار پیچیده، همه چیزها از تلفیق این سه المان درست می شود. در علم هندسه یک نقطه عبارت است از مختصات X و Y. وقتی مختصات نقطه‌ای دیگر (در عمق) را نیز رسم کردید، آنگاه شما به یک تصویر سه بعدی می رسید. اما در این بخش می خواهیم در رابطه با همان حالت ساده و دو بعدی صحبت کنیم.

اگر شما دو نقطه را به هم متصل کنید، یک خط را ایجاد می کنید. یک خط عبارت است از مجموعه بسیار زیادی از نقطه ها. بعد از اتصال این دو نقطه، حال اگر یک نقطه دیگر داشته باشید و خطی به آن وصل کنید، شما یک شکل خواهید داشت. که در این مثال یک مثلث مانند است. اما همانطور که گفته شد با تلفیق این سه المان شما می توانید اشکال بسیار پیچیده‌ای را بسازید.

۲. رنگ

چشم انسان قادر به تفکیک بیشتر از یک میلیون رنگ متفاوت است. از دوران کودکی ما توانسته‌ایم رنگ های مختلف را درک کنیم و تا حدی کاربرد هر کدام را متوجه شویم. به عنوان مثال وقتی به چراغ راهنما نگاه می کنیم. وقتی به رنگ قرمز نگاه می کنیم، ما صرفا به یک رنگ ساده نگاه نمی کنیم بلکه در این رنگ یک مفهوم کلی وجود دارد. برای رنگ های دیگر نیز به همین شکل است. در حقیقت ما براساس این رنگ ها اعمال مختلفی را انجام می دهیم، بسیاری از اوقات نیز حتی بدون آنکه در رابطه با آنها فکر کنیم، عمل های مختلفی را انجام می دهیم. در حقیقت من باور دارم که این رنگ ها را معنی نیز کرده‌ایم وگرنه رنگ قرمز به خودی خود به معنی ایست و توقف نیست.

تمام این گفته ها بدین منظور صورت گرفت، که شما باید با استفاده کردن از این رنگ ها معنای خاصی را به طرح خود بدهید. استفاده کردن از هرکدام این رنگ ها می تواند به طرح شما، اعتبار بدهد و به آن معنای تازه‌ای ببخشد.

۳. تایپوگرافی

کی از چیزهای مهم و سخت برای پیاده سازی توسط طراحان، مسئله تایپوگرافی است. به این خاطر که این مسئله تنها در رابطه با نوشتن چیزی نیست، بلکه چگونه نوشتن آن از همه مهمتر است. تایپوگرافی یعنی اینکه کلمات چگونه نمایش داده می شوند. همراه با یک طرح حرفی درست، شما می توانید یک متن زیبا بسازید، اما ساختن آن واقعا ساده نیست، در تایپوگرافی یکی دیگر از مسائل مهم که باید در نظر بگیرید، رنگ متون است. بیشتر طرح حروف با یک هدف ساخته می شوند، پس شما در قدم اول باید یاد بگیرید که هدف مورد علاقه شما چیست، برای مثال پشت یک طرح بزرگ و حجیم مطمئنا ایده این بوده است که از آن برای عنوان یک موضوع استفاده کنند. البته می تواند چیزهای دیگری نیز باشد. بعضی از این طرح ها بسیار ساده هستند، بعضی دیگر فقط برای نمایش یک متن به صورت جالب ساخته می شوند. در کل هدف های زیادی پشت این قضیه وجود دارد. تا الان هزاران طرح مختلف وجود دارد که می توانید از هرکدام که خواستید استفاده کنید، البته این در صورتی است که نخواهید یک طرح منحصر به فرد و کاملا تازه را بسازید. البته می توانید با ایجاد تغییر در یک طرح آن را در لباسی نو ظاهر کنید برای اینکار من پیشنهاد می کنم از طرح های قدیمی و کلاسیک استفاده کنید.

۴. فضا

رعایت بالانس در تعیین فضا برای المان های مختلف می تواند هم چیز سازنده و هم چیز مخربی باشد. مخصوصا در موضوع تایپوگرافی این مسئله بسیار اهمیت بیشتری پیدا می کند.

شما باید بر اینکه چه میزان فضا بین المنت‌ها/حرف‌های مختلف قرار دهید آگاهی کامل داشته باشید. باید به المان های مختلف صفحه به اندازه نیاز (به میزانی که بتوانند نفس بکشند) فضا بدهید.

ایجاد فضای مناسب بین المنت های مختلف کاربران را قادر می سازد تا در بین طراحی شما بتوانند به آسانی عبور کنند و قسمت های مختلف را مشاهده و مطالعه نمایند. همچنین قرار دادن فضای مناسب، چشم های کاربران را زیاد خسته نمی کند.

با این وجود استفاده از فضا با مقدار زیاد باعث می شود که وبسایت شما ناکامل به نظر بیاید، همچنین استفاده کم از آن باعث می شود وبسایت بسیار شلوغ و شلخته باشد.

۵. بالانس، ریتم و کنتراست

این موضوع زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد که بخواهید دسته‌ای از المنت های مختلف را به صورت مرتب و منظم در کنار هم قرار دهید. می توانید بالانس المان های مختلف را براساس میزان بار آنها از نظر طراحی در نظر بگیرید. در نظر گرفتن رنگ های مختلف برای المان ها اگر براساس یک ریتم خاص و هماهنگی باشد، مشکلی حاصل نمی‌کند. در نظر داشته باشید که تمام المان ها باید دست در دست هم مقاصد وبسایت را مهیا کند. هیچ کدام از المان ها نباید از نظر ساخت و جلوه باعث ایجاد ناهماهنگی در وبسایت شود.

۶. مقیاس

مقیاس نه تنها در ساختن ریتم، کنتراست و بالانس در وبسایت کمک می‌کند بلکه باعث درست شدن یک سلسله مراتب در وبسایت نیز می شود. اساسا تمام المان های صفحات وبسایت شما نباید دارای یک نرخ ثابت از اهمیت باشند، و یکی از مهمترین تنظیمات برای برقراری چنین حالتی تنظیم اندازه ها است.

ال این ها می توانند یک هدف را دنبال کنند. البته هیچوقت با در نظر گرفتن این حالت، مسائل دیگری چون فضا و اندازه مناسب المان ها را از یاد نبرید. برای مثال در رابطه با این موضوع به روزنامه ها نگاهی بیاندازید، کدام یک از المان ها بیشترین میزان از صفحه را گرفته اند؟

ناوین؛ که معمولا بسیار کوتاه هستند. چرا؟ به این دلیل که می تواند کل صفحه روزنامه را سریع‌تر بررسی کنید و چیزی را که برای خواندن جذاب است زود پیدا نمایید. بعد از آن ما زیرعنوان را داریم، که معمولا کوچکتر هستند و اطلاعات کلی راجع به مقاله را به ما می دهند. در نهایت هر عنوان و زیر عنوانی دارای یک متن کوچکتر از خودشان هستند که کل ماجرا مربوط به عنوان را درون خودشان دارند. پس نتیجه می گیریم که تمام این اندازه ها به درستی و دقت برای دنبال کردن یک هدف کلی طراحی شده اند.

۷. شبکه بندی و ترازبندی

شبکه بندی و ترازبندی موضوع بسیار مهمی هستند. خطوط و محدوده آنها معمولا مشخص نیستند. اما در زمان طراحی باید براساس خطوط و محدوده آنها طراحی را انجام دهید. شبکه بندی طراحی برای مطبوع شدن طرح و دلپذیر کردن آن بسیار مناسب است.

ترازبندی برای متون بسیار مهم است، بخصوص که چندین راه برای ترازبندی متن وجود دارد. ترازبندی براساس خواننده های شما صورت می گیرد. برای مثال کاربران معمولا متون را از چپ به راست و از بالا به پایین می خوانند. راست چین و یا وسط چین کردن متن ها برای زبان هایی مانند انگلیسی کار خوانایی را بسیار سخت می کند.

 

۸. قاب بندی

قاب بندی از مفاهیم مهم در حوضه عکاسی به حساب می آید اما همچنان در موضوع گرافیک و طراحی نیز مهم است. زمانی که شما از یک تصویر، نمودار و … استفاده می کنید، قاب بندی است که آنها را از هم متمایز می کند.

با استفاده از قاب بندی می توانید چشمان کاربران را به سمت چیزهای مهم بکشانید. تمام ماجرا در رابطه با این موضوع است که چگونه داستان و مفهوم را به کاربران نشان می دهید.

۹. بافت و الگو ها

به شخصه بافت ها و الگوها را به عنوان یک ابزار جانبی در نظر می گیرم. نیازی نیست که حتما از آن ها استفاده کنید، می توانید بدون استفاده از آنها هنوز طرح خودتان را داشته باشید اما، بسیاری از اوقات استفاده از آنها می تواند باعث ایجاد جذابیت بیشتر در وبسایت شود.

افت بیشتر در طراحی های قدیمی استفاده می شد. از آن برای ساختن یک بعد دیگر در طرح به کار می رفت، با استفاده کردن از بافت های مختلف می توانستید یک حالت سه بعدی را در وبسایت ایجاد نمایید. الگوها در وبسایت معمولا به صورت تکراری استفاده می شوند و اگر مایل بودید می توانید آنها را با مقوله بافت نیز تلفیق کنید. بیشتر اوقات استفاده از الگو ها را در طراحی های فلت مشاهده کرده‌ام.

۱۰. طراحی مفهومی

این گزینه در رابطه با فکر و ایده پشت طراحی‌تان است. در این طراحی شما با دو سوال کلی مواجه هستید، مفهوم این طرح چیست؟ و در پشت این تصویر چه مفهومی پنهان است؟ دقیقا این چیزی است که با آن می توانید یک طراح خوب را از بقیه جدا کنید. در چنین طراحی هایی، المان های مختلف موضوع مهمی را دنبال می کنند و این المان ها به صورت حرفه‌ای با هم ارتباط برقرار می کنند. در انتخاب فونت های‌تان دقت کنید و در ارتباط میان تک تک المان های طراحی با هم و با هدف اصلی که دنبال می کنند، توجه داشته باشید. مرتبط بودن در طراحی همه چیز است.

اگر هدف و موضوع طراحی شما بسیار قوی باشند می توانید از آن دفاع کنید و با هزینه زیادی به مشتری/ رئیس‌تان آن را بفروشید.

در پایان

این هم از ۱۰ قاعده کلی که با دانستن آنها می توانید طراحی خوبی داشته باشید. جدای از این ۱۰ مورد باید توجه کنید که شما باز هم به موارد بیشتری نیاز دارید. باید موارد و موضوعات مهم دیگری را نیز در نظر بگیرید. شما باید یک هدف و موضوع مناسب برای طرح‌هایتان داشته باشید و علاوه بر آن باید روش ساختن آن را نیز بدانید.

منبع