الکسا سرویسی است که ترافیک سایت ها را با استفاده از الگوریتم ها و ابزارهای خودش بررسی و ارزش گذاری می کند. سپس یک رنکینگ از سایت های سراسر اینترنت تهیه می کند. این که الکسا چطور اطلاعات را گردآوری می کند, جای سوال است.

 به هر حال راه هایی وجود دارد که شما می تونید شانس سایت خودتون رو برای افزایش رنک بالا ببرید.

بخش اول - افزایش ترافیک

۱) نحوه ی کار رنکینگ الکسا را متوجه شویم.الکسا آماری بر اساس عادات مرور و وب گردی کاربرانی که تولبار الکسا را بر روی مرورگرهایشان نصب کرده اند, تولید می کند. این یعنی مجموعه ی نمونه ای که الکسا استفاده می کند خیلی کوچک است و همچنین بیشتر مربوط به افرادی است که عادت دارند تعداد زیادی افزونه روی مرورگرشان نصب کنند (بیشتر اسکنرها تولبار الکسا را به عنوان ابزار تبلیغاتی یا ابزار ردیابی طبقه بندی می کنند). الکسا فقط یک ابزار اندازه گیری کارایی وبسایت شما هست و تاثیری روی رنکینگ موتورهای جستجو ندارد.

  • بطور کلی شما افزایش رنک الکسا را زمانی دارید که ترافیک بیشتری از طریق محتوای با کیفیت بیاورید و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) رو بهتر انجام داده باشید.

۲) روی کیفیت محتوا تمرکز کنید.بهترین راه برای بهبود ترافیک سایت شما ساخت محتوای با کیفیت است. بسته به اینکه سایت شما برای چه کاری ساخته شده, راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر شما سعی دارید ترافیک یک وبلاگ را افزایش بدید, مطمئن بشید که تمام پست های بلاگ به خوبی نوشته شدند و منحصر به فرد هستند. اگر سایت شما یک وبسایت عکاسی هست, بهترین تصاویر موجود را انتخاب کنید. 

  • هر محتوایی که دارید, مطمئن بشید که خطایی وجود نداره و به خوبی ارائه شده باشه.

۳) محتوا را به صورت منظم وارد کنید.بروزرسانی منظم سایت باعث میشه که خوانندگان به سایت شما برگردند و به موتورهای جستجو نشون میده که سایت فعالی دارید. اگر مطلب برای بلاگ می نویسید, سعی کنید حداقل هر هفته اون رو به روزرسانی کنید.

۴) محتوای خودتون رو قابل اشتراک گذاری کنید.در عصر شبکه های اجتماعی, قابلیت اشتراک گذاری یکی از مهم ترین بخش های افزایش ترافیک وبسایت شما هست. این یعنی داشتن یک موضوع قابل توجه, چند جمله جذاب و یک تصویر مناسب. این کار باعث میشه محتوای شما برای خوانندگان جذاب بشه و باعث بشه که اون رو به اشتراک بگذارند.

۵) طراحی مجدد سایت را انجام دهید.ظاهر مدرن وبسایت ها مرتبا در حال تغییر است و اگر شما همچنان از طراحی قدیمی سال ۲۰۰۹ استفاده می کنید, قطعا شما عقب افتاده اید. یک سایت تمیز و ساختاریافته کمک زیادی به افزایش ترافیک شما میکنه و باعث میشه بازدیدکنندگان شما به سایتتون برگردند.

  • یک توسعه دهنده وب حرفه ای رو برای ساخت وبسایت مدرن و تمیز در نظر بگیرید.

۶) عضو یک برنامه افزایش رنک الکسا شوید.اگر شما هنوز میخواهید روی افزایش رنک الکسای سایتتون تمرکز کنید, برنامه های زیادی وجود دارند که به شما اطمینان می دهند با عضویت در اونها رنک الکسای بالایی بدست بیاورید. معمولا کاری که انجام میدهند اینه که کاربرانی که تولبار الکسا را نصب کرده اند رو به سایت شما هدایت می کنند و باعث افزایش رنک سایت شما می شوند. این برنامه ها پولی هستند و افزایش رنک الکسا توسط این ابزارها زیاد قابل قبول نیست. چون شما در واقع محبوبیت سایت خودتون رو افزایش نخواهید داد.

  • نظر دادن در وبلاگ های مرتبط با رنک بالا میتونه به شما کمک کنه تا ترافیک طبیعی بدست بیاورید. مخصوصا وبلاگ هایی که مطمئن هستید بازدیدکنندگان اونها ابزار تولبار الکسا رو نصب کردند. این کار باعث میشه به راحتی رنک الکسای شما افزایش پیدا کنه.

بخش دوم - بهینه سازی سایت

۱) کلیدواژه هاتون رو بهینه کنید.آماده سازی کلیدواژه های مناسب که در محتوای شما آشکار باشه باعث میشه که در موتورهای جستجو بیشتر بدرخشید. زیاده روی در استفاده ی کلیدواژه ها هم میتونه مشکل ساز بشه و به ضرر شما تموم بشه. با استفاده از ابزار گوگل Google Adwords میتونید کلیدواژه های مناسب رو که جستجوی زیادی هم دارند رو پیدا کنید.

  • مقاله ها - این جا مهم ترین بخشی هستند که شما باید کلیدواژه هاتون رو بهینه کنید. مطمئن بشید که کلیدواژه ها در جای طبیعی مجتوای شما قرار دارند. مهم ترین کلیدواژه ها رو چندین بار در متن استفاده کنید.
  • آدرس URL ها - شما میتونید کلیدواژه ها رو در آدرس لینک های سایتتون قرار بدید که ممکنه در محتوای مقاله وجود داشته باشه. این بهترین جا برای کلیدواژه هایی است که جایگزین کلیدواژه های مقاله تون هستند.

۲) تصاویرتون رو بهینه کنید.تصاویر میتونند میزان زیادی ترافیک از طریق موتورهای جستجوی تصاویر مثل تصاویر گوگل جذب کنند. توضیحات تصاویر باید کلیدواژه های مهم را در متن alt داشته باشند. همچنین مطمئن بشید که تصاویر شما کم ترین سایز رو در عین کیفیت مناسب داشته باشند, چون زمان بارگزاری بالا میتونه تاثیر منفی روی رنک صفحه ی شما داشته باشه.

  • اسم تصویر باید موضوعش رو شرح بده. از نامگذاری به شکل 'تصویر یک' خودداری کنید.

۳) تعدادی بک لینک بسازید.بک لینک ها یکی از موثرترین راه ها برای افزایش ترافیک به سایت شما هستند. پست مهمان یکی از راه هایی است که معمولا برای کسب بک لینک استفاده می شود, اما از سوی گوگل به عنوان یک سیگنال اسپم در نظر گرفته شده.

  • میزان قابل اعتماد بودن سایتی که به شما لینک میدهد, روی رنکینگ جستجوی سایت شما تاثیر دارد. 
  • متنی که روی بک لینک نوشته می شود, باید مرتبط با محتوایی باشد که در سایت شما وجود دارد. وگرنه تاثیر آن کمتر خواهد بود.

۴) یک نقشه سایت بسازید.نقشه سایت شما به ربات ها اجازه میدهد تا به راحتی سایت شما رو بررسی کنند.  یک نقشه سایت مناسب به شما کمک میکنه تا صفحات سایتتون رو در موتورهای جستجوی معروف راحتتر ثبت کنید. شما میتونید خودتون نقشه سایت رو بسازید, یا اینکه از ابزارهای موجود استفاده کنید.

  • نقشه سایتتون رو در مسیر اصلی سرور قرار بدید.

۵) ساختار سایتتون رو چک کنید. شما باید مطمئن بشید که ربات موتورهای جستجو به راحتی بتوانند در سایت شما بخزند. این یعنی تمام لینک های شما باید کار کنند و سایت شما به سادگی پیمایش بشه. سرویس های آنلاین زیادی وجود دارند که به شما اجازه میدهند شبیه ساز خزنده رو در سایتتون پیاده کنید.

  • بعضی از شبیه سازهای خزنده محبوب می توان به GSiteCrawler, Screaming Forg و Xenu اشاره کرد. با استفاده از این سرویس ها میتونید نقاط مشکل ساز ساختار و پیمایش سایتتون رو پیدا کرده و به اصلاحشون بپردازید.

۶) سایتتون رو در موتورهای جستجوی اصلی ثبت کنید.سه موتور اصلی که باید روی اونها مترکز بشید, گوگل و بینگ و یاهو هستند. ثبت سایتتون در این موتورهای جستجو به شما کمک می کند تا سریع تر در نتایج جستجو قرار بگیرید. 

بخش سوم - تبلیغ سایت شما

۱) صفحاتی در شبکه های اجتماعی بسازید. فیسبوک و گوگل پلاس هر دو به شما اجازه میدهند که صفحاتی برای سایتتان بسازید و دو تا از محبوب ترین شبکه های اجتماعی آنلاین هستند. از طریق این سرویس ها میتونید لینک هایی دریافت کنید و ترافیک سایت رو افزایش بدید.

۲) اکانت توئیتر بسازید. هم از اکانت شخصی تون در توئیتر استفاده کنید و هم یک اکانت جداگانه برای سایتتون بسازید. لینک های محتوای سایت رو در توئیتر قرار بدید و با استفاده از توئیتر با مخاطبین تون ارتباط برقرار کنید.

  • توئیتر یک انجمن عمومی است و مراقب توئیت هایی که قرار می دهید باشید. اگر توئیت های نامناسب قرار بدید ممکنه به ضرر سایت شما تمام بشه.

۳) خوراک RSS تهیه کنید.یک خوراک RSS به مخاطبین شما اجازه میده که به محض اینکه مطلب جدیدی منتشر شد, با خبر بشوند. شما میتونید خوراک RSS رو بصورت دستی یا با استفاده از ابزارهای موجود بسازید.

۴) از لیست ایمیل ها استفاده کنید. اگر شما سیستم ثبت نام کاربری دارید, لیست ایمیل کاربران رو جمع آوری کنید و با استفاده از ایمیل همگانی مخاطبین خودتون رو به سایت برگردونید.

۵) به مخاطبین تون امکان اشتراک گذاری بدهید.برای تمام مقالاتتون دکمه ای رو قرار بدید تا به خوانندگان اجازه بده که اون مقاله رو در سایت ها و اپلیکیشن ها به اشتراک بگذارند. سایت هایی مثل Reddit یا Digg میتونند ترافیک زیادی را برای سایت شما بوجود بیاورند.