احتمالا اگر که شما یک طراح وب حرفه‌ای باشید هیچوقت با این مشکلات روبرو نشوید. احتمالا کدهای سی اس اس پروژه تان خیلی دقیق و منظم نوشته شده است، سلکتورها از روی انتخاب صحیح قرار گرفته‌اند، هر خصوصیت به صورت منطقی و ساختار یافته ای تعیین شده است و…. در این حالت که کدهای سی اس اس شما به صورت هنرمندانه‌‌ای نوشته شده است، پس باید به شما بگویم که این پست مناسب شما نیست. اما اگر شما جزو آن ۹۹.۹ درصد افرادی هستید که در حد عادی با سی اس اس کار می کنند و از آن بهره می گیرند، این مقاله برای شما نوشته شده است. احتمالا شما می دانید فرایند ساخت یک فایل سی اس اس به چه صورت است. یک فایل سی اس اس جدید و خالی می سازید و همزمان با رشد وبسایت شما آن را بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می کنید. این فرایند به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد. در همین بحبحه، بسیاری از اوقات بدون اینکه متوجه باشید، فایل های سی اس اس شما به صورت نامرتبی نوشته می شود. ساختار کدهای شما به کاملی از بین می رود و خواندن کدها بسیار سخت و پیچیده می شود. این اشتباه ممکن است برای همه اتفاق بیافتد. در این نقطه از کار شما دو کار باید انجام دهید، یا اینکه کدنویسی را متوقف کنید و مشغول درست کردن کدها شوید و یا اینکه پروژه را به صورت کامل نوشته و در نهایت در پایان پروژه مشکلات کدها را بر طرف کنید. اما در نهایت در هر دو حالت بسته به اندازه پروژه شما این کار دردسر ساز و وقت گیر است. اما تصورش را بکنید اگر ابزاری برای دسته بندی، مرتب سازی و قالب بندی کدهای شما وجود داشت چه؟ خب خبر خوب این است که چنین ابزارهایی وجود دارند. البته نباید فکر کنید که این ابزارها تمام کار را برای‌تان انجام می دهند، آنها راه استاندارد سازی را صرفا طی خواهند کرد و در نهایت در زمان شما صرفه جویی می کنند. خب با استفاده از این ابزارها وقت شما برخواهد گشت، نوبت آن است که فایل سی اس اس دیگری را کامل کنید. در این مقاله قصد داریم تا به شما چندین ابزار جدید و جالب را برای مرتب کردن کدها‌یتان نشان دهیم.

CSSComb – ابزاری برای طبقه بندی خصوصیات سی اس اس براساس یک دستور خاص

در حقیقت زمانی که می خواهید یک کد سی اس اس را به صورت دسته بندی شده‌ای در آورید، در زمان ویرایش کدها از هر چیزی که دم دستتان باشد استفاده می کنید: کامنت هایی که استفاده کرده‌اید، هک های مختلف، مقدار خصوصیاتی که در چندین خط نوشته شده اند و چیزهای دیگر.

CSScomb این کار را به صورت خودکار از طرق مختلف از جمله مواردی که در بالا ذکر شد انجام می دهد. CSScomb یک ابزار هوشمند به حساب می آید که تمام خصوصیات، تنظیمات و… مربوط به فایل stylesheet را جمع آوری کرده در یک راه خاص آنها را دسته بندی می کند.

CSS Shrink

CSS Shrink ابزاری برای کوچک کردن فایل های سی اس اس به کار برده می شود.

Csscss – ابزاری برای آنالیز افزونگی در کدهای سی اس اس

Csscss ابزاری مناسب برای افرادی است که می خواهند افزونگی را در کدهای سی اس اس خود از بین ببرند. این افزونگی می تواند به دلیل تکراری بودن دستورات صورت بگیرد. برای اطلاعات بیشتر و استفاده از آن می توانید به این لینک مراجعه کنید. Helium CSS – ابزار جاوا اسکریپتی برای اسکن کدهای استفاده نشده سی اس اس در وبسایت Helium ابزاری است که کدهای سی اس اس استفاده نشده در کل صفحات وبسایت را آنالیز می کند و به شما اطلاع می دهد. شیوه کاری این ابزار بدین صورت است که ابتدا لینک های مربوط به صفحات و استایل های مختلف را در کنار هم قرار می دهد. بعد از آن در فایل های سی اس اس تمام سلکتور ها را بررسی می کند و بررسی می کند که ببیند آیا از آن سلکتور در صفحه استفاده شده است یا خیر. در نهایت این ابزار برای شما یک فایل گزارش را آماده می کند که در آن جزئیات استفاده از صفحات سی اس اس و سلکتورهای مختلف را به شما می گوید.

CSSO – بهینه سازی ساختاری فایل های سی اس اس

این ابزار درست مانند یک ابزار برای کوچک کردن فایل های سی اس اس عمل می کند. در این ابزار ابتدا فایل های سی اس اس دریافت می شود و روی ساختار فایل پردازش هایی را صورت می دهد. در نهایت فایل سی اس اسی که دریافت خواهید کرد نسبت به فایل قبلی کوچک تر است. CSSO برای بهینه سازی سی اس اس، بلاک هایی را که از یک سلکتور دریافت شده اند را با همدیگر تلفیق می کند، خصوصیاتی که توانایی اجرا ندارند را پاک می کند، سلکتورهای همسان را پاک می کند و … .

CSS Beautifier– زیبا کردن کدهای CSS به صورت خودکار

CSS Beautifier ابزاری ساده برای زیبا سازی کدهای سی اس اس استفاده می شود. با استفاده از این ابزار می توانید قابلیت خوانایی کدهای سی اس اس خود را بیشتر کنید.

CSS Lint – کمک در پیدا کردن مشکلات مربوط به سی اس اس

 

 

CSS Lint به شما کمک می کند تا مشکلات مربوط به کدهای سی اس اس را پیدا کنید.

کار این ابزار بسیار ساده است. ابتدا کدهای شما را به درستی بررسی می‌کند و در نهایت براساس یکسری از قواعد که در آنها مشکلات مرسوم و علائم مخصوص قرار دارد، به شما اخطار مربوطه را می دهد. قواعدی که در این ابزار وجود دارد را می شود دستکاری کرد. یعنی اگر شما بخواهید می توانید قواعدی را به آن زیاد کنید.

Devilo.us براساس CSSTidy ساخته شده است. این ابزار برای بهینه سازی و فشرده سازی فایل های سی اس اس استفاده می شود.

extractCSS

ExtractCSS ابزاری برای خروجی گرفتن از Idها وclassهای داخل HTML در یک فایل CSS است.

منبع