اکوسیستم جاوااسکریپت پر از انتخاب‌های متفاوت است، در میان این انتخاب‌ها، فریمورک‌ها و کتاب‌خانه های مختلفی وجود دارد. یکی از این فریمورک‌ها  Vue.jsنام دارد که امروز به محبوبیت بسیار بالایی دست یافته است.  در این مطلب قصد دارم  بگویم که چرا باید Vue.js را انتخاب کنیم و چه چیزی باعث می‌شود که Vue.js تا به این حد محبوب شود؟

Vue.js چیست ؟

Vue.js یکی از فریمورک‌های جاوااسکریپت برای ساختن رابط کاربری مبتنی بر وب است. Vue.js جدیدا محبوبیت زیادی در میان توسعه دهندگان پیدا کرده است. اگر به صفحه گیت‌هاب آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که تا چه حد محبوب است و جامعه تا به چه اندازه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. 

به عنوان یک فریمورک مدرن  Vue.js می‌تواند نیازهای متفاوتی را برآورده کند. این فریمورک برای داشتن کارایی بهتر از یک DOM مجازی استفاده می‌کند. (DOM مجازی، حالتی مفهومی و البته انتزاعی از یک DOM واقعی است). اهمیت این ماجرا در این است که فریمورک با استفاده از چنین تکنیکی سبک‌تر و در نهایت برای اجرا سریع‌تر می‌شود. Vue.js همچنین تعاملی و مبتنی اعلانات است. وجود چنین قابلیتی در Vue.js این کمک را می‌کند که بتوانید المان‌ها را براساس تغییرات وضعیت و داده بروزرسانی کنید. 

یکی از مهیج‌ترین موارد در  Vue.js این است که از رویکردی مبتنی بر کامپوننت برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب استفاده می کند. این رویکرد شامل یک فایل از کامپوننت‌هاست که می‌تواند مستقل از کل پروژه باشد، نکته مهم این است که شما می‌توانید از آن چندین بار استفاده کنید و فرایند توسعه‌تان را سرعت ببخشید. این ابزار به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن بتوانید کارهای‌تان را انجام دهید.

فواید استفاده از Vue.js چیست؟

دارای اندازه بسیار کوچک
موفقیت فریمورک های جاوا اسکریپت به اندازه آن بستگی دارند. هر چقدر اندازه ی آنها کوچکتر باشد، بیشتر از آنها استفاده خواهد شد. یکی از بزرگترین مزایای Vue.js اندازه کوچک آن است. اندازه این چارچوب 18 تا 21 کیلوبایت است و زمان زیادی برای بارگیری و استفاده از آن تلف نخواهد شد.در این مورد این فریمورک ، تمام چارچوب های بزرگ مانند React.js، Angular.js و Ember.js را مغلوب کرده است.

درک و استفاده از این فریمورک برای توسعه آسان است
یکی از دلایل محبوبیت این چارچوب این است که کاملا درک می شود. کاربر به راحتی می تواند Vue.js را به پروژه وب خود اضافه کند. قالب های کوچک و قالب هایی با مقیاس بزرگ را می توان از طریق این فریمورک توسعه داد که موجب صرفه جویی زیادی در زمان می شود. در صورت هر گونه مشکل، کاربر می تواند به راحتی بلوک ها را برای پیدا کردن اشتاباهات ردیابی کند. همه این موارد به خاطر ساختار ساده فریمورک Vue.js است.

ادغام آسان
Vue.js  در بین توسعه دهندگان وب هم محبوب است. زیرا ادغام این فرمورک با برنامه های موجود آسان است و دلیل آن هم این است که این فریمورک بر اساس چارچوب جاوا اسکریپت بنا نهاده شده است و می تواند به سایر برنامه های ساخته شده در JavaScript متصل شود. این بدان معناست که برای توسعه برنامه های کاربردی جدید در وب و همچنین تغییر برنامه های موجود مفید است. این یکپارچگی و ادغم امکان پذیر است زیرا Vue.js برای هر چیزی دارای کامپوننت است.

مستندات دقیق
توسعه دهندگان همیشه مایل به استفاده از فریمورک هایی هستند با که مستندات کامل و دقیقی دارند، زیرا این کار نوشتن اولین برنامه ی آنها را ساده میکند. مستندات Vue.js بسیار گسترده است، هر کاربری که کمی درباره جاوا اسکریپت و HTML می داند می تواند برنامه یا صفحه وب خود را توسعه دهد.

انعطاف پذیری
انعطاف پذیری بسیار بالا، یکی دیگر از مزایای Vue.js است. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد تا قالب خود را به صورت فایل های html و جاوا اسکریپت با استفاده از گره های مجازی بنویسد. این انعطاف پذیری درک این فریمورک را برای توسعه دهندگان React.js، Angular.js و هر چارچوب جدید جاوا اسکریپت آسان میکند. Vue.js در توسعه اپلیکیشن های ساده ای مستقیم از مرورگر اجرا میشوند بسیار مفید است.

ارتباطات دو طرفه
Vue.js به دلیل معماری MVVM دارای ارتباطات دو طرفه است که مدیریت بلوک های html را بسیار ساده میکند. در این رابطه، به نظر میرسد این فریمورک شبیه Angular.js است. در نهایت می توان گفت که Vue.js دارای مزایای چشمگیری نسبت به تمامی چارچوب های قبلی مانند Angular.js و React.js است. به طور خلاصه، این فریمورک ویژگی های عجیب و غریب کلیه فریمورک های قدیمی تر را ترکیب کرده است.

ویژگی مهم در vue js

۱.  این فریم ورک در واقع ترکیبی از بهترین خصوصیات دو فریم ورک محبوب جاوا اسکریپتی یعنی angular js و react js است که این عامل یک مزیت مهم برای آن محسوب می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که vue js در بسیاری از موارد از دو فریم ورک نام برده شده، کارآمدتر و ساده‌تر است اما گاهی هم vue js دارای پیچیدگی‌های خود خواهد بود.
۲. یکی از عوامل بسیار مهم در استفاده زیاد از vue js درواقع سهولت در یادگیری آن و سرعت استفاده از آن است. همه ما انسان‌ها هم به نوعی عشق سرعت هستیم و این فاکتور مهم را می‌توان در این فریم ورک پیدا کرد. 

۳. داشتن امکان اتصال داده به صورت دو طرفه: در الگوی طراحی به کار رفته شده در vue js، اگر در Model تغییری را ایجاد کنیم باید در View هم تغییراتی را ایجاد کنیم. این کار در داده‌های با تعداد پایین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که داده‌ها زیاد باشند این کار بسیار وقت‌گیر است لذا با استفاده از اتصال داده به صورت دو طرفه این امکان برای ما فراهم می‌شود که اگر تغییری را در Model دادیم، به صورت خودکار در View هم تغییراتی اعمال شود و برعکس که در صرفه‌جویی زمان و سادگی کار بسیار کاربردی خواهد بود.

۴.  اندازه یا size فایل: زمانی که سرعت را یکی از عوامل مهم در استفاده از vue js می‌دانیم باید در کنار سرعت به این نکته هم اشاره کنیم که کدهایی که در vue js می‌نویسیم به نسبت فریم ورک‌های دیگر، علاوه بر سادگی، کوچکتر هم هستند. درواقع سادگی به همراه کوچکی در کدها سبب سرعت بیشتر این فریم ورک شده است.

۵.  انعطاف‌پذیری در طراحی یا Design Flexibility: همان‌طور که از اسم این ویژگی هم پیداست، vue js فریم ورکی است که متواضع به کارش ادامه می‌دهد. Vue js به دنبال دستور دادن به مخاطب نیست لذا شما را ملزم نمی‌کند که چه اپلیکیشنی را طراحی کنید یا اینکه چگونه با آن کار کنید. در یک جمله بخواهیم توضیح دهیم این خاصیت یعنی vue js، توسعه‌دهنده وب را مجبور نمی‌کند که مطابق یک راه و مسیر مشخص پیش برود و این را اصطلاحاً انعطاف‌پذیری می‌گوییم. 
در اینجا باید این نکته را بیان کنیم که این ویژگی، مثل یک شمشیر دو لبه است درواقع گاهی اوقات یک توسعه‌دهنده وب مجبور می‌شود برای انجام کار مشخصی، به سراغ راه‌های خاصِ دیگری نیز برود (چراکه او را ملزم بر روش خاصی نکرده است) و گاهی هم‌زمان را برای یک توسعه‌دهنده وب می‌خرد (چراکه او را در یک مسیر مشخص قرار داده است).